Det är svårt att inte drömma sig bort till vackra svenska landskap och ljuva barndomsminnen när man tittar på mode från ebbe Kids. Med färgskalor och silhuetter som är både enkla och organiska lyckas man säsong efter säsong ta fram plagg som är såväl snygga, bekväma som funktionella. För att inte tala om de lekfulla print som sömlöst smyger sig in bland modedyrgriparna och som fångar oss redan vid första ögonkastet. Så fint! Vi hade glädjen att få oss ett samtal med märkets grundare Mikael Thor, som berättade mer för oss om deras designfilosofi.

Hur föddes idén med ebbe Kids?

Idén med eget varumärke har egentligen funnits sedan starten av 2000 då vi fick vårt första barn. Trodde kanske själv att jag skulle arbeta med jeans och herrkollektioner, men med barn hemma kom jag på nya tankar. Mötet tidigt med danska Molo och deras start 2003 gjorde dock att jag gick startade upp Molo i Sverige. Därmed lades planerna på eget varumärke lite åt sidan ett tag. Men 2009 startade vi upp ebbe som en liten jeanskollektion med en del basartiklar till. Grundidén kom kan man säga med barnen, vi såg en lucka i marknaden där vi renodlar och barnifierar det svenska modearvet genom det vi kallar ebbe – Scandinavian Simplicity.

 

Hur kändes det första gången du insåg att ”det här är vad jag ska göra”?

Gött och lite hissnande. Känslan var ”shit, låt oss komma igång direkt” !

 

Vem/vilka är ebbe Kids?

Ebbe ägs till 100% av mig som grundare, men vi är ett sammansvetsat litet team på 6 personer som jobbar tätt ihop för att göra spännande men också tillgängliga kollektioner för barn mellan 0-14 år. Allt från design, produktion, sälj, marknad och jag själv är med och tycker och tänker för att komma fram till de kollektioner som sedan landar i marknaden. Styrkan hos ebbe är att vi är flera som tillför våra styrkor.

 

Var hittar du din inspiration?

Vi hittar inspiration i vardagen och i ”det svenska”. Det kan vara ljuset vid havet eller färgerna bland höstlöven. Variationen i både klimat och natur i Sverige är spännande och vi försöker förmedla det enkla, praktiska men ändå sofistikerade i skandinavisk design.

 

Vad skulle du säga är signifikant för en eBBe-kollektion?

Ebbe är enkel med stil, det vi kallar Scandinavian Simplicity. Vi använder styrkan i det svenska modearvet och kompletterar produkterna med fina detaljer som ger plaggen sin unika design. Havet och skogen ligger nära tillhands att tänka på när man tittar på ebbe.

Hur arbetar ni med produktion och hållbarhet?

Våra leverantörer är medlemmar i organisationen BSCI, ett europeiskt samarbetsinitiativ, som finns till för att medlemsföretagen ska kunna försäkra sig om att produkterna är tillverkade under goda arbetsförhållanden i leverantörskedjan. Krav och riktlinjer ställs inom områden som exempelvis arbetsmiljö, förbud mot barnarbete, brandsäkerhet, arbetstider, löner och fackföreningsfrihet (www.bsci-intl.org). Våra leverantörer säkerställer också att kläderna inte innehåller giftiga kemikalier eller kemikalier i icke godkända nivåer enligt REACH.

Vi arbetar ständigt för att göra våra kollektioner mer och mer hållbara och för framtiden strävar vi efter att välja ekologisk bomull där det är möjligt. Ekologi är så mycket mer för ebbe än att bara köpa ekologisk bomull. Vi ser långsiktigt och ödmjukt på situationen i världen och vi arbetar dagligen för att hitta samarbeten som kan ta oss till nya hållbara nivåer.

 

Vem är den typiska ebbe-bäraren?

Vi ser ebbe-bäraren som en lekfull person som gillar att ha sköna kläder, men utan att behöva göra avkall på att det ska se snyggt ut, både till vardag och fest. I vår lekfullhet finns också en enkel och sofistikerad stil. Inte lekfullhet som i att det är ett sportbilstryck på bröstet utan mer som att vi leker med snitt och detaljer som gör att barnen tycker om att bära våra plagg. Vi gör kläder från helt nyfödd, men vår typiske ebbe-bärare är en ganska sportig tjej och kille i 5-10 års åldern.

 

Vad hoppas du kunna väcka för tankar/känslor hos eBBe-kunden?

Vi älskar nyfikenheten hos barn. Frågor som varför och hur då, är helt centrala i vår skapandeprocess. Känslan är att med ett ebbe-plagg vill man kasta sig i båten eller stoppa tårna i sanden och njuta av sommar och sol, eller vinter och snö. Tanken är att kläderna ska kunna funka för barn i vardagen, inte hindra lek, utan snarare inspirera till lek. I vår har vi t ex några print med förstoringsglas och skalbaggar och spindlar. Kanske blir barnen sugna på att undersöka mer i trädgården?

Vad gillar du mest med att designa barnkläder? 

Vår designer Christin jobbar med ett väldigt brett designspektrum och varierande designtänk mellan de olika plaggen. Hon ritar allt från baby bodystocking till funktionella ytterklädesplagg, denim, skjortor. Christin tycker om att jobba med olika färgkombinationer i olika mönster och print vilket känns mer tillåtet för barnkläder än i vuxenvärlden.

 

Hur ser ditt arbetsbord ut?

Christin säger att ”utifrån ser det väl ut som ett bombnedslag men så klart skulle jag beskriva det som ”organiserat kaos”.  En hög prototyper, tygklipp, måttband, nålar, trims, ett par kaffekoppar och strössel av pantone bitar”

Mikael tillägger att det är stor skillnad mellan de olika personernas skrivbord i företaget. Precis så härligt olika som vi är här i världen.

 

Hur ser din arbetsprocess ut?

Vid kollektionsstart av ny säsong tar Christin fram förslag på färger/teman/produktgrupper som vi sedan tillsammans med sälj och produktion diskuterar fram och tillbaka vad vi ska gå vidare med. I nästa steg utvecklar hon plaggskisser och olika print och mönsterförslag.. ny avstämning med ”ebbe”-teamet.. och så fortsätter det fram till färdiga produkten.. Vi är alla med och tycker och tänker om kollektionen. Det tar lite tid, men ger en trygghet. Vi vågar ifrågasätta alla delar, ”är det här verkligen ett ebbe-plagg?”. Varje plagg får på så sätt lite extra betänketid och kärlek.

 

Vårens och sommarens nyckelplagg?

Vi diggar våra ljusa jeans med 80-talskänsla tillsammans med våra härliga pastelliga toppar. Nyckelplagget nr 1 är annars vår klassiska blå/vit randiga t-shirt och klänning i vårt marina tema. Bästa sommarkänslan. Försäljningssuccen är annars våra marina print som går bra både i Sverige, Europa och även i Japan.

 

Beskriv eBBe Kids med tre ord?

Scandinavian Simplicity – klassiskt trendig, enkel med stil, Casual

 

Vad gör dig glad?

När vi får rapporter om hur mycket butiker och barn gillar ebbe på exportmarknader som t ex Tyskland, Norge och Japan. Vi ser ebbe som ett internationellt varumärke som just håller på att lära sig att gå. Känns spännande och det gör oss pirrigt glada.

 

Vilka är era viktigaste marknader?

Vi växer väldigt fint i Norge, Tyskland och Schweiz där fler och fler konsumenter hittar oss. Extra roligt att få fina lovord från exportmarknader där vår stil, Scandinvian Simplicity, går hem. Vi ser också att Japan gillar ebbe och vi hoppas på en fortsatt spännande resa i många fler länder i både Europa och Asien.

Mikael Thor

Grundare/VD ebbe kids
Familj: Sambo Veronika, barnen; Melker (16), Ebbe (13), Sigge (10)
Instagram: @ebbekids

Andra blogginlägg från Möt Designern:

Möt designern: I Dig Denim

det är inte helt lätt att hitta ett perfekt sittande denimplagg, som är bekvämt att röra sig i och som dessutom bara blir snyggare och snyggare ju mer du använder det, men den ekvationen har I Dig Denim räknat ut och bemästrar till en grad som får både barn och föräldrar att jubla – för att inte säga, se fantastiska ut. Vi hade nöjet att få oss en pratstund med märkets grundare Hanna Clavegård.

Möt designern: WYNKEN

Då och då snubblar vi över märken som vi faller pladask för. Wynken är ett unisex varumärke från London, som skapar moderna kläder för moderna barn. Kläderna har en omedelbar koppling till bäraren samtidigt som de är snäll mot dem och deras miljö. Kan inte bli bättre! Vi har träffat hjärnan bakom det hela.

Möt designern: Scamp & Dude

En av livets paradoxer är att det ur det mörkaste mörka ibland kan växa något meningsfullt och ljust. Precis så var fallet för Jo Tutchener-Sharp när hon startade sitt coola märke Scamp & Dude. Vi hade äran att få oss en pratstund med henne, och passade på att prata om såväl högt som lågt.