Nog är vi inte ensamma om att ha ett kärleksförhållande till denim – vem minns inte sina första jeans, en älskad jeansjacka som burits i samband med vårens första ljusa och ljumma dagar, de där favoritjeansen som man vuxit ur eller snickarbyxorna som kommit att symbolisera lek och busiga upptåg med bästa kompisarna.

Det svenska märket I Dig Denim, har precis som namnet avslöjar, kommit att specialisera sig på denim, och som de gör det sedan! För det är inte helt lätt att hitta ett perfekt sittande denimplagg, som är bekvämt att röra sig i och som dessutom bara blir snyggare och snyggare ju mer du använder det, men den ekvationen har I Dig Denim räknat ut och bemästrar till en grad som får både barn och föräldrar att jubla – för att inte säga, se fantastiska ut. Som om det inte var nog har märket även utvecklat de snyggaste och skönaste basplaggen i härlig bomull som man kan tänka sig, ett garderobsmåste om du frågar oss. Vi ville givetvis veta mer om alla tankar bakom designen, och hade nöjet att få oss en pratstund med märkets grundare Hanna Clavegård.

Hur föddes idén med I Dig Denim?

Jag har alltid älskat denim och haft ett stort intresse av design och barnkläder, ett driv och intresse jag hade redan innan jag själv fick barn. Jag ville skapa ett varumärke med fokus på denim till kids, att arbeta med ett tyg som är slitstarkt och tidlöst och som kan formas till så många olika plagg.

Hur kändes det första gången du insåg att ”det här är vad jag ska göra”?

Fantastiskt! När affärsiden klarnade fanns det inget stopp. Det tog snabb fart och det har varit en fantastisk resa så här långt och framöver har vi har en oerhört spännande tid framför oss.

Vilka är I Dig Denim?

Vi är ett fantastiskt team med 4 st anställda där allas kompetens och erfarenhet kompletterar varandra.

Var hittar du din inspiration?

Precis i allt, kan vara allt från fotografier till färgen i naturen.

Vad skulle du säga är signifikant för en I Dig Denim-kollektion?

Ett brett utbud denim i många olika kvaliteter och modeller. Också att vi har en skandinavisk touch i våra plagg.

Hur arbetar ni med produktion och hållbarhet?

Vi arbetar ständigt med att förbättra våra produkter och motsvara de förväntningar kunderna har på oss som företag och givetvis också på våra kläder. Närmst ser vi just nu över vår produktion och har för avsikt att förflytta oss mer in i Europa. Vår produktion av ekologiska plagg växer alltmer inför varje kollektion vi släpper. Vi är också väldigt måna om att påtala att ett par I dig denim jeans är användbara i generationer av barn, så med andra ord en riktigt bra investering då våra produkter håller över tid.

Vem är den typiska I Dig Denim-bäraren?

Skulle säga att det är alla barn i ålder 0-15 år.

Vad hoppas du kunna väcka för tankar och känslor hos I Dig Denim-kunden?

Att man känner känslan av kvalité och passformen i våra kläder som vi arbetar oerhört hårt med.

Vad gillar du mest med att designa barnkläder? 

Att målgruppen är så enormt bred och att det från barn ställs enormt höga krav.

Också att se barn över hela världen att bära våra kläder via sociala medier och mail ger en oerhörd boost!

Hur ser ditt arbetsbord ut?

Inspirerande dagar är det stökigt!

Höstens och vinterns nyckelplagg?

Lite tajtare jeans och stora tröjor tillsammans med en cool mössa. Vi har även en längre dunjacka som vi har stor efterfrågan på.

Beskriv I Dig Denim med tre ord?

Coolt, stilrent och tidlöst

Vad gör dig glad?

När alla runt mig mår bra. Tid utan måsten.

Ni är nominerade till ”Årets Denimvarumärke ” på Habits modegala – GRATTIS! Vad gör du om ni vinner priset som?

Då bjuder jag med mina fantastiska medarbetare till Palma för att fira många års hårt arbete.

 

Hanna Clavegård

Grundare av I Dig Denim
Familj: Maken Magnus, Ludvig 14 år, Linnea 12 år och Nicolas 5 mån.
Instagram: @idigdenim @frudenim

Andra blogginlägg från Möt Designern:

Möt designern: Gardner and the Gang

Vi har fått oss en pratstund med grundaren och designern till Gardner and the Gang, Kristin Nystrom. Läs historien bakom varumärket, om var hon hittar sin inspiration och vilket nyckelplagget för hösten och vintern är här.

Möt designern: WYNKEN

Då och då snubblar vi över märken som vi faller pladask för. Wynken är ett unisex varumärke från London, som skapar moderna kläder för moderna barn. Kläderna har en omedelbar koppling till bäraren samtidigt som de är snäll mot dem och deras miljö. Kan inte bli bättre! Vi har träffat hjärnan bakom det hela.

Möt designern: Scamp & Dude

En av livets paradoxer är att det ur det mörkaste mörka ibland kan växa något meningsfullt och ljust. Precis så var fallet för Jo Tutchener-Sharp när hon startade sitt coola märke Scamp & Dude. Vi hade äran att få oss en pratstund med henne, och passade på att prata om såväl högt som lågt.