En av livets paradoxer är att det ur det mörkaste mörka ibland kan växa något meningsfullt och ljust. Precis så var fallet för Jo Tutchener-Sharp när hon startade sitt coola märke Scamp & Dude. Med mjuka plagg som passar lika bra till vardags som de gör till kalas, och med ett budskap som är såväl viktigt som oemotståndligt har vi lagt till märket bland våra favoriter. Vi hade äran att få oss en pratstund med henne, och passade på att prata om såväl högt som lågt.

Hur föddes idéen till Scamp & Dude

Jag gick igenom en livsförändrande erfarenhet som inspirerade mig att starta Scamp & Dude. Jag drabbades av en hjärnblödning när mina barn var 1 och 3 år gamla, och blev bara några månader senare tvungen att operera mig för att ta bort en blodtumör från min hjärna. Under återhämtningen kom jag på idén med varumärket, det blev min tillflykt när jag befann mig på sjukhuset och desperat saknade mina barn. Vi var tvungna att vara åtskilda i tio dagar, vilket var väldigt tufft för mig. Det hela inspirerade mig att skapa Superhero Sleep Buddies, det vill säga den superhjälteformade dinosaurie- och kaninkudden som sitter på sängen och vaktar över ditt barn medan de sover. De är designad för att kunna hantera separationsångest, och har en ficka på baksidan där man kan sätta ett fotografi på den man vill hålla nära.

 

Min största rädsla var att jag inte skulle överleva operationen, så jag tänkte mycket på hur det skulle bli för mina barn om de skulle behöva växta upp och klara sig utan en mamma. Mina barn hade tur och fick behålla sin, men så är det inte för alla, därför donerar vi en Superhero Sleep Buddy till ett barn som har förlorat en förälder eller är allvarligt sjuk för varje kudde alla som säljs.

 

Hur skulle du beskriva Scamp & Dude?
Ett modernt och roligt barnmärke, med ett stort hjärta. Vi har djärva tryck och roliga mönster men det finns också ett dolt budskap bakom dem alla. Våra mönster ger barnen en extra känsla av säkerhet när de inte kan träffa sina nära och kära. Vår slogan är ”a superhero has my back”, vilket också är skrivet inuti alla plagg och dessutom har vi en ”Superpower Button” broderad på varje produkt, vilken barn kan trycka på för att få lite extra ”super power” när de behöver. Dessutom föreslår våra etiketter potentiella superkrafter såsom ”Expert Fairy Finder”, ”Loud Dinosaur Roarer” och ”Super Cool Shape Shifter”. Vogue kallade oss för sitt favorit barnklädmärke, och tidningen The Observer kallade oss för ett märke att hålla kolla på tillsammans med Victoria Beckham, Stella McCartney och Dolce & Gabbana Kids.

Hur skulle du beskriva den typiska Scamp & Dude-bäraren?
Coola, äventyrliga, roliga och kärleksfulla ungar som tycker om att ha en superhjälte som vaktar över dem.

Vad fick ditt intresse för mode?
Jag har alltid varit intresserad av mode, jag studerade mode på universitet och arbetade i modebranschen i många år (i PR) innan jag började Scamp & Dude.

Är du självlärd eller studerade du modedesign?

Jag pluggade ”Fashion Promotion” på universitetet. Trots att min tidigare karriär var inom mode- och skönhetsindustrin där jag drev Pr-kampanjer för designers som Tom Ford, Matthew Williamson, Dolce & Gabbana och Topshop, har den verkliga designprocessen varit en ny lärdom för mig. Att designa kläderna är en av mina absoluta favoritdelar av hela processen, jag älskar att vara kreativ.

Finns det någon typ av kläder som vi aldrig kommer att få se dina kunder i?

Du kommer aldrig se senap eller brunt i någon av våra kollektioner, för det är två färger som jag personligen inte gillar.
Vad fascineras du av just nu och hur återspeglas det i ditt arbete?

Jag älskar gatukonst och grafisk konst, vilket återspeglas i många av mina mönster.

Hur ser din arbetsplats ut?
Just nu har jag ett tillfälligt kontor hemma, i väntan på att jag färdigställt mitt nya kontor, vi har nämligen precis flyttat Scamp & Dude-distributionen till en extern lokal som jag tidigare använde som lagerlokal. Just nu har jag en rosa stol som står vid ett tappert ljusgrått träbord, som i sin tur omges av diverse gatukonst jag gillar, bland annat ett originaltryck av Jamie Reid och Sex Pistols, och en graffiti sjöjungfru av Faile. För att få den rätta eklektiska vintagekänslan blandar jag dessa med vackra vintagemöbler och några utsmyckade speglar.

Har du några knep på hur du stannar elegant och bekväm på samma gång?
Jag tycker att en enkel och stilren tröja kan se snygg ut om det har rätt form och design, och visst finns det inget mer bekvämt än ”pojkvänsjeans” och en supermjuk tröja. Jag mer eller mindre bor i jeans och sweatshirts och det är en av anledningarna till att jag även utvecklat en linje för kvinnor som del av Scamp & Dude sortiment. Jag ville skapa en rad sweatshirts och T-shirts som var vansinnigt mjuka, lyxigt bekväma men som samtidigt såg snygga ut. En trend i Storbritannien för tillfället är ”twinning”, det vill säga att klä sig likadant som sin vän, partner eller som sitt barn. Så gissa om kunderna har älskat att kunna köpa likadana tröjor som sina barn. Vår damkollektion är enormt populär, vi har till och med haft Robbie Williams i en av våra damtröjor!

Har du några knep på hur du stannar elegant och bekväm på samma gång?
Jag tycker att en enkel och stilren tröja kan se snygg ut om det har rätt form och design, och visst finns det inget mer bekvämt än ”pojkvänsjeans” och en supermjuk tröja. Jag mer eller mindre bor i jeans och sweatshirts och det är en av anledningarna till att jag även utvecklat en linje för kvinnor som del av Scamp & Dude sortiment. Jag ville skapa en rad sweatshirts och T-shirts som var vansinnigt mjuka, lyxigt bekväma men som samtidigt såg snygga ut. En trend i Storbritannien för tillfället är ”twinning”, det vill säga att klä sig likadant som sin vän, partner eller som sitt barn. Så gissa om kunderna har älskat att kunna köpa likadana tröjor som sina barn. Vår damkollektion är enormt populär, vi har till och med haft Robbie Williams i en av våra damtröjor!

Viktigaste sommartrenden 2017?
Jag älskar våra ”Chilled Fit Breton Sweatshirts” och ”Cool Kid Lightning Bolt Sweatshirts” från vårt bas sortiment. De är perfekta för varmare temperaturer eftersom de är tillverkade av ett superlätt tyg. Våra nya ”Cool Kid Leopard” -mönster och ”Lightning Shorts” och T-shirts är också en ny favorit. De kommer i ljusrosa, ljusgrön, samt ljusgrön och orange, och vår nya ”Superpower”- jacka är också fantastisk, en supermjuk jacka med varsity-stil och broderade blixtbultar.

Viktigaste höstplagget 2017?

Vår tiger- och blixtjacka är en favorit, och tigertryck tröjorna.
Nyckelfärg sommaren 2017?

Ljusrosa och ljusgrön

Nyckelfärg hösten 2017?

Turkos, rosa, svart och vitt

Vad vill du uppnå med Scamp & Dude innan årets slut?

Vi fyller 1 år i november och då skulle jag älska att ha hamnat på de galna och konventionella ledtiderna som finns inom modevärlden. Vi lär oss något nytt för varje vecka som går. Jag drömmer också om att utveckla vårt leksakssortiment ytterligare för att hjälpa barnen att hantera separationsångest och sorg för att på så sätt kunna hjälpa ännu fler barn som behöver en superhjälte att få ryggen.

Vad är Scamp & Dudes motto?
A superhero has my back.

Vad är ditt personliga motto?
Livet är kort – lev det. Säg ja till äventyr, ta risker, jobba hårt och satsa på att inte ångra något. Bär dina bästa byxor, bränn upp dina ljus och drick ditt bästa vin. Du vet aldrig vad som är runt hörnet, så få varje dag räknas.

Jo Tutchener-Sharp

Grundare av Scamp & Dude
Familj: mannen Rob, två söner Sonny (5) and Jude (2)
Instagram: @scampanddude @jotutchenersharp

Andra blogginlägg från Möt Designern:

Möt designern: Gardner and the Gang

Vi har fått oss en pratstund med grundaren och designern till Gardner and the Gang, Kristin Nystrom. Läs historien bakom varumärket, om var hon hittar sin inspiration och vilket nyckelplagget för hösten och vintern är här.

Möt designern: I Dig Denim

det är inte helt lätt att hitta ett perfekt sittande denimplagg, som är bekvämt att röra sig i och som dessutom bara blir snyggare och snyggare ju mer du använder det, men den ekvationen har I Dig Denim räknat ut och bemästrar till en grad som får både barn och föräldrar att jubla – för att inte säga, se fantastiska ut. Vi hade nöjet att få oss en pratstund med märkets grundare Hanna Clavegård.

Möt designern: WYNKEN

Då och då snubblar vi över märken som vi faller pladask för. Wynken är ett unisex varumärke från London, som skapar moderna kläder för moderna barn. Kläderna har en omedelbar koppling till bäraren samtidigt som de är snäll mot dem och deras miljö. Kan inte bli bättre! Vi har träffat hjärnan bakom det hela.