Då och då snubblar vi över märken som vi faller pladask för, så var fallet första gången vi kom i kontakt med det inspirerande märket Wynken, som är ett unisex varumärke från London. Wynken som skapar barnkläder för barn mellan två och elva år, grundades av designern Elbe Lealman. Hennes idé var att skapa moderna kläder för moderna barn med stark design och hög kvalitet, med en känsla av frihet. Härliga volymformer, och mjuka tyger tillåter barnen att röra sig fritt och bekvämt.

Elbe använder även flera olika tekniker för att skapa mönster, och plaggen bär allt från tryck, applikationer och broderier för att skapa rikt texturerade kläder med omedelbar koppling till bäraren samtidigt som de är snäll mot dem och deras miljö. Kan inte bli bättre!

Hur föddes varumärket Wynken?
Precis innan jag fick mitt första barn Fara, år 2014, blev jag tillfrågad om jag ville designa barnkläder, vilket jag svarade kategoriskt ”NEJ” till. Så ni förstår hur överraskad jag själv blev när jag plötsligt utvecklade ett superintresse för barnkläder. Jag tror det var ungefär tre månader efter att jag hade fått Fara, som jag sa till min man att jag ville starta mitt eget företag och designa barnkläder. Han stöttade mig fullt ut, och uppmuntrade verkligen mig att komma igång.

 

Hur skulle du beskriva ditt märke?
Moderna, avslappnade kläder med färg, god sömnad och kvalitet som kärna. ”Sofistikerat coolt” med en känsla av lekfullhet som är tänkt att passa både barns och föräldrars sinnen. Sortiment består av allt från jersey till väv, ytterkläder och stickade kläder.

 

Vem är den typiska Wynken-bäraren?
Det varierar, men hag har märkt att många av barnen som bär Wynken-kläder har föräldrar som jobbar med kreativa yrken eller som är intresserade av konst, design, musik, fotografering och kultur. Kläderna är unisex och tenderar att locka så kallade ”pojkflickor” eller åtminstone inte de utpräglat ”flickaktiga” tjejerna som dras till prinsesslooken. De är roligt att se äldre barn bära plaggen, för de tenderar att ha en stark individuell stil.

 

Vad väckte ditt modeintresse?
Jag kommer faktiskt inte ihåg att jag inte varit intresserad av mode. Ett av mina första ”modeminnen” är att jag klippte ut bilder från modesidorna i mina föräldrars dagstidning, och klistrade in dem i en klippbok tillsammans med en text om plagget, märket eller modet.

 

Jag har alltid varit fascinerad av kläder och brukade göra dockkläder och senare mina egna. Redan som liten älskade jag att besöka tygaffärer, vilket vi hade gott om i min hemstad Bradford, tack vare alla pakistanska tygaffärer. Det var först när jag var tonåring som jag insåg att jag faktiskt kunde studera mode och ha en jobba inom modevärlden. När jag gick i skolan blev jag dock rekommenderad att bli en stadsplanerare, men riktigt så blev det inte…

 

Är du självlärd eller studerade du modedesign?
Jag studerade modedesign på Newcastle University år 2000, och fortsatte sedan att arbeta för ett par oberoende märken, inklusive det brittiska märket Folk (www.folkclothing.com). Där stannade jag i 14 år, och designade herrkläder fram tills förra året och damkläder tills jag fick min dotter Wren. Efter att jag fick Fara, och började med Wynken har jag gradvis trappat ner på hur mycket jag jobbar där.

Hur har ditt arbete utvecklats sedan du började arbeta med ditt egna märke?
Jag hade en hel del kreativfrihet hos Folk, så Wynken har mer handlat om att bygga mitt eget varumärke och ha frihet att fatta beslut snabbt och enkelt. Det har varit mer instinktivt och jag har verkligen uppskattat att bygga något från ett tomt ark. Barnkläder är så mycket roligare att göra än vuxenkläder, betydligt mycket mer lekfullt.

Wynken utvecklas hela tiden, men som designer känner jag mig mer självsäker och djärvare för varje säsong. Jag älskar att prova nya saker och jag ser verkligen fram emot framtiden.

 

Finns det någon typ av kläder det vi ser aldrig dina kunder i?

Från att ha arbetat med herr- och damkläder så länge har jag lärt mig att aldrig säga aldrig. Det är roligt att se hur saker du kanske har hatat för några år sedan plötsligt känns som det rätta att göra bara på grund av vad som händer omkring oss eller som ett resultat av att vi börjar se saker på ett annat sätt. Med det sagt, kan jag flika in att jag verkligen inte gillar mörklila…

 

Vad fascineras du av just nu och hur återspeglas deti ditt arbete?

Just nu befinner jag mig i en nostalgisk period, och tänker mycket på mina erfarenheter från tjugoårsåldern och alla bilder jag tog under den tiden. Många är från när jag reste runt i Amerika och från när jag bodde i New York under en kort period. Alla de minnena har kanaliserats till en mycket personlig kollektion som släpps vår/sommar 2018.

 

Vad är det bästa modetipset du någonsin har fått?

Förvånansvärt kommer det från min pappa. Han sa alltid att bra mode handlar om hur många gånger du bär något, inte hur mycket det kostar. Och visst har han rätt, så länge jag bär någonting många gångar kan jag motivera lite större utgifter. Dock är jag inte helt säker på att min man skulle hålla med…

 

Hur ser din arbetsplats ut?

För närvarande arbetar jag hemma på vinden. Vi gjorde om utrymmet till ett arbetsrum, men behöll de gamla golvbrädorna och balkarna. Jag har rena vita väggar som jag täcker med skisser och idéer. Mitt skrivbord är tillverkat i kork, och kommer från ett Ikea-samarbetet med Iles Crawford. Stolarna är vintage och lite obekväma, och min hyllor är gjorda av skärvor av trä. Jag är inte manisk med städningen, om man säger så, så jag brukar ta mig en stor städrunda varje vecka.

 

Har du några knep på hur man behåller stilen och samtidigt är bekväm?

Platta skor. Jag är ganska lång så fort jag sätter på mig klackar, känner jag mig väldigt självmedveten. Jag tror att det är värt att investera i bra skor, för några år sedan, innan jag fick barn, köpte jag ett par ljusröda espadrillers i ponnyhud, de faller jag tillbaka på varje sommaren – trots att jag planerar för nytt varje år. Det är värt att investera i bra skor. Jag brukar också hålla mig till en färgpalett som fungerar tillsammans med min övriga garderob som tenderar att vara svarta, vita, grå, rosa eller denim. Ska jag bort gillar jag att runda av en look med skor, läppstift eller smycken. Det låter lite tråkigt men när det finns två andra att klä på morgonen är jag glad att hålla det enkelt för mig själv.

 

Vad vill du uppnå med Wynken innan årets slut?

Vi hoppas att öka antalet återförsäljare vi arbetar med internationellt och bygga varumärkesmedvetenhet, särskilt i Asien. Vi letar också efter agenter för att börja jobba med nya marknader. Vi öppnade en butik i South East London mellan Dulwich och Peckham i sommars. Det är en livsstils- och barnbutik som säljer Wynken tillsammans med barnleksaker och ett noggrant utvalt utbud av presenter, inredning och en lite dam- och herrkläder. Jag kommer att flytta min studio dit, och arbeta under butiken vilket jag verkligen är glad över.

 

Vad är ditt motto?

”Det kanske aldrig händer”, taget från min man. Det hjälper till att hålla min oro under kontroll, vilket behövs när man jobbar med mode och klädproduktion.

 

Elbe Lealman 

Designer och grundare av WYNKEN
Familj: gift med Fraser Shand, barnen Fara 2 1/2 år och Wren 3 månader.
Instagram: wynkenkids

Andra blogginlägg från Möt Designern:

Möt designern: Scamp & Dude

En av livets paradoxer är att det ur det mörkaste mörka ibland kan växa något meningsfullt och ljust. Precis så var fallet för Jo Tutchener-Sharp när hon startade sitt coola märke Scamp & Dude. Vi hade äran att få oss en pratstund med henne, och passade på att prata om såväl högt som lågt.

Möt designern: ebbe Kids

Det är svårt att inte drömma sig bort till vackra svenska landskap och ljuva barndomsminnen när man tittar på mode från ebbe Kids. Vi hade glädjen att få oss ett samtal med märkets grundare Mikael Thor, som berättade mer för oss om deras designfilosofi.

Möt designern: Minna Parikka

Helsingforsbaserade Minna Parikka lanserade sin första skokollektion 2005, och redan från starten fanns hennes (idag) ikoniska skor med kaninöron med bland alla fantastiska skapelser. Gör dig redo för att dö söthetsdöden med underbara Parikka när hon berättar om hennes oemotståndliga liv och vision.