Ni har väl inte missat BOBO CHOSES underbara vår-/sommarkollektion 2016! Inspirerad av den expressionistiska konströrelsen levererar det spanska märket (som vanligt) mode i världsklass, och oj så mycket kärlek som lagts nere i den kreativa kollektionen. Bobo Choses har en mängd fantastiska kollektioner i ryggen, och lyckas gång på gång imponera på oss med sin outtömliga kreativitet. Vi var nyfikna på att höra mer om tankarna bakom märket, och tog oss en pratstund med grundaren och designern Adriana Esperalba.

 

Adriana Esperalba bobo choses
Namn: Adriana Esperalba
Familj: Xavier, Teo och Momo
Yrke: Creative och VD för Bobo Choses
Instagram:_bobochoses

Hur föddes idén med Bobo Choses?
Min partner och jag hade en grafisk designstudio i Barcelona (Otto Olaf). När vi bestämde oss för att skaffa barn insåg vi att det var jättesvårt att hitta snygga kläder till dem. Det var då vi kom att tänka på att vi kanske skulle skapa en egen minikollektion med T-shirtar, utan att ha en aning om hur vi skulle sälja den.

En vän introducerade oss för en fabrik som kunde producera några prover åt oss, mötet gick bra och vi bestämde oss för att testa och ta med plaggen, och prova vår lycka på Playtime-mässan i Paris. Vi hade en minimal budget och bodde i min brors hus och höll tummarna att allt skulle gå bra.

Hur skulle du beskriva Bobo Choses?
Vi försöker göra originella och bekväma kläder som talar samma språk som barn. Varje kollektion berättar en historia, som vi efter varje säsong även publicerar bokform.

Vem är den typiska Bobo Choses-bäraren?
Våra kunder är en typ av ”trendsättare”. De letar efter nya saker, de gillar att resa, kultur och har förmågan att uppskatta skönheten i allt.

Hur föddes ditt intresse för mode?
När jag var liten var jag bra på sport. Mellan jag var 13 och 18 år, fick jag ett sportstipendium för att studera och spela volleyboll samtidigt som jag bodde i ett hus tillsammans med andra idrottare. När jag var 14 år åkte jag och min familj på semester till Menorca, när en kusin till min mamma under en middag förklarade vad han jobbade med, och jag blev helt såld, från den stunden visste jag att jag ville bli grafisk designer. På den vägen är det.

Bobo Choses chilldrens clothes


Är du självlärd eller har du studerat design?

Jag studerade grafisk design på Elisava skolan (UPF) i Barcelona och började arbeta i reklambranschen, trots att jag alltid var mycket mer intresserad av redaktionell design och att skapa grafiska profiler till olika företag.

Längtan efter att jobba med det jag brann för blev så stark att jag och en vän till sist startade vår egen kommunikationsbyrå. Under många år skämtade vi om att lämna tryckbranschen och starta ett klädmärke, och det var där någonstans de första tankarna om Bobo Choses uppstod.

Hur har ditt arbete utvecklats sedan ni startade Bobo Choses?
Vi har lärt oss en hel del på att testa och göra fel. När jag började komma jag från en helt annan värld, långt mer endimensionell. I klädbranschen gäller det att fånga en flerdimensionell form i alla ritningarna för att sedan se hur plaggen sakta men säkert tar den formen även i verkligheten. Det är en fantastisk process!

Erfarenheterna ger dig mer säkerhet, men självklart har jag lärt mig jättemycket av att omge mig med ett team av specialister. De är nyckeln till de framsteg och de förbättra som vi gör varje dag.

Finns det några typer av kläder som du undviker att klä dina kunder i?
När vi skissar på kollektionerna, tänker vi alltid på de barn som i slutändan kommer att bära klädesplaggen. Därför lägger vi stor fokus på användning och komfort, tvätt förstås. Vi försöker att undvika att tillverka kläder som är obekväma eller alltför sofistikerad.

Vad inspirerar dig just nu, och hur märks det i ditt arbete?
Just nu gillar jag mest att resa runt i världen, det är en av mina allra största inspirationskällor.

Nyckelplagg för våren/sommaren 2016?
Målaroverallen.

Kids fashion Bobo Choses

Säsongens hetaste färg?
Det är en ny färgpalett, med en härlig färgskala från aprikos krämig gul.

Mål för framtiden?
Vi arbetar för att bli ett mer hållbart företag som tar sitt ansvar i samhället. Vi vill förbättra våra processer för att bli mer effektiva och förbättra vår service. Vi skulle vilja öppna en butik och vi arbetar för att bli erkända som en huvudspelare i barnmodevärlden.

Vad är ditt motto?
Ha kul!

Våra kunder älskar Bobo Choses, och köar för att få lägga sina händer på något av era plagg. Hur känns det att ha ett så populärt märke?
Helt fantastiskt! Det blir ett kvitto på att det arbete som teamet lägger ner, och alla den kärlek som genomsyrar tillverkningsprocessen lyser igenom, och uppskattas och värderas av andra. Det känns helt fantastiskt!

Spana in alla modenyheter här!