Att driva en barnmodebutik på nätet innebär att ständigt vara på jakt efter nya spännande märken, och coola barnkläder – så gissa vilken glädje vi kände när vi kom över underbara Filemon Kid och deras färgsprakande och kreativa barnmode. Varumärket startades av den före detta skodesignern Sara Clambladh, som efter att ha fått sitt andra barn började odla sitt barnklädintresse på allvar, och till sist bestämde sig för att kombinera nytta med nöje och satsa på det egna märket. Och tur var väl det, för oj så mycket tråkigare våra liv hade varit utan Filemon Kids inspirerande plagg, som dessutom är tillverkade i naturligt material – det bästa av två världar! Vi ville veta mer och stal en pratstund med geniet bakom det hela.

Hur föddes idén med Filemon Kid?

Jag jobbade ursprungligen som skodesigner. Efter att vi (Erik och Sara) fått vårt andra barn kände jag att pendling, resor och arbete tog för mycket tid från familjen. Mitt intresse för barnkläder växte och jag började göra tryck och sy upp kläder till våra barn. Tillslut valde vi att låta tillverka det som skulle bli vår första kollektion. Vi valde från början att jobba med sociala medier istället för med traditionell marknadsföring såsom att åka på mässor etc. Det har passat vårt familjeliv bättre och har medfört en organisk tillväxt med försäljning i drygt 20 länder.

Var hittar du inspiration?

Jag har alltid naturen och färg som inspiration! I höstens kollektion har till stor del haft Alebrijes som inspiration, det är en slags färgstarka och mönsterrika folklore skulpturer från Oaxaca i Mexiko. Jag tror också att de kläder jag hade mig som ett barn i slutet av 80-talet har en stor inverkan på min färg- och designestetiks inspiration överlag.

Hur påverkas du av trender?

Förhoppningsvis inte så mycket. Vår vision med Filemon Kid är att ha en röd tråd löpande genom alla kollektioner. Tanken är att kläderna ska hålla länge, både designmässigt och kvalitétsmässigt och kollektionerna är gjorda för att kunna kombineras med plagg från tidigare kollektioner. Vi tror på tidlösa plagg!

Hur arbetar ni med produktion och hållbarhet?

Personligen har jag ett stort miljöengagemang och vårt mål med Filemon Kid är att efterlämna så små ekologiska fotspår som bara är möjligt i miljön. Alla våra plagg är tillverkade av ekologisk GOTS-certifierad bomull och trycken är vattenbaserade. Produktionen sker idag i Turkiet eftersom det är så nära ”hemma” vi kan komma i dagsläget men vår förhoppning är att någon gång i framtiden kunna flytta produktionen till Skandinavien. Ett annat mål är att helt eller delvis kunna tillverka plaggen av återvunna material.

Vem är den typiska Filemon Kid-bäraren?

Vi brukar säga att ”Filemon Kid är sköna kläder för sköna ungar” och jag tror inte det finns någon typisk bärare. Vi tycker att det är helt självklart att små flickor och pojkar ska kunna växa upp med lika förutsättningar och möjligheter att busa och leka utan att begränsas av kläderna. Plaggen ska vara inkluderande och lekvänliga utan att styra in barnen i fack.

Hur kändes det första gången du såg någon i era kläder?

Så himla fantastiskt! Det första barnet (förutom mina egna) som jag såg i något av våra plagg var på en blogg med en Sydkoreansk pojke som hade på sig en av våra Onesies bara några dagar efter det att vår första kollektion hade släppts. Det var svindlande!

Vad gillar du mest med att designa barnkläder?

Det låter som en klyscha men det är bara fantasin som sätter gränser, man kan leka fram designerna.

Har din syn på barnkläder förändrats sedan du själv fick barn?

Jag tror inte att jag reflekterade över barnkläder överhuvudtaget innan jag fick barn, tänkte nog mest på skor på den tiden. När jag sedan blev gravid så blev intresset såklart genast större, fast kanske mest ur ett estetiskt perspektiv. Det var först när jag faktiskt fick barn som alla praktiska aspekter kom in i bilden, typ hur sjutton har de tänkt att barnet ska kunna röra sig i den är supersnygga bodyn?! Det är det som jag försöker jobba med nu; att det ska vara fint men framförallt funka.

Hur ser ditt arbetsbord ut?

Arbetsbordet är det ordning på men lådorna är det värre med… Jag klarar inte av att se stök för då kan jag inte koncentrera mig men överallt annars råder ett kreativt kaos men prover och måttlistor högt och lågt.

Hur ser din arbetsprocess ut?

Ganska organisk. Jag kan vara lite okonventionell när jag konstruerar kollektioner, jag arbetar oftast med många kollektioner samtidigt . Min vision är att göra kollektionen så harmoniska och sammanhängande som möjligt. Det resulterar ofta i att jag måste ”kill some darlings” eftersom de inte fungerar ihop med resten av kollektionen men som jag senare kan plocka upp och använda i en senare kollektion.

Vad gör du just nu?

Just nu håller jag på med slutarbetet på prover för SS17 kollektionen som kommer i början av nästa år. Parallellt med det så finputsar jag skisserna för det som ska bli vår AW17 kollektion.

Höstens nyckelplagg?

Våra Reversibel Sweatshirts är sällan fel! De vändbara tröjorna är något jag tar med mig från min egen barndom och nu med egna barn har jag märkt att det är sjukt praktiskt att kunna byta håll på tröjan om det dyker upp en fläck under dagen.

Ditt bästa råd för hur man behåller stilen?

Magkänsla och instinkt om vilka snitt och färger på plagg som man trivs med. Trivs man i det man har på sig och ”äger” känslan så syns det också.

Beskriv Filemon Kid med tre ord?

Impulsivitet, Livsglädje, Lekfullhet

Vad gör dig glad?

Min familj, färg och prosecco

Sara Cambladh

Designer och kreativt ansvarig för Filemon Kid
Familj: Maken och Filemon Kid partnern Erik och barnen Gillis 7 år och Sonja 5år
Instagram: @filemonkid

Andra blogginlägg från Möt Designern:

Möt Designern: Johanna på WAWA

Denna vecka säger vi hej till ett nytt varumärke, danska WAWA. Vårt första möte med WAWA blir vår-och sommarkollektionen Eye Sea. Vi har pratat med Johanna som har grundat WAWA och frågat hur märket kom till, varför är loggan ett öga, hur märket jobbar med hållbarhet och vilka hennes favoriter från nya kollektionen är. Välkomna till Babyshop-familjen WAWA!

Möt två designers: Blaou

Vi har nya kompisar! En svenskt barnmärke som heter Blaou. Vi tycker precis som Blaou att det ska vara roligt och härligt med kläder och ville lära känna kvinnorna bakom. Välkomna till Babyshop-familjen Blaou!

Möt Designern: Johanna på Petite Olivia

Låt oss presentera Johanna Engberg — grundare av Petite Olivia som säljer färgglada och stilfulla rosetter för barn. Hon driver även Mini-me podden och brinner för barnkläder och mode.