Denna vecka säger vi hej till ett nytt märke, danska WAWA. Vårt första möte med WAWA blir vår-och sommarkollektionen ”Eye Sea”. Vi har pratat med Johanna som har grundat WAWA. Välkomna till Babyshop-familjen WAWA!

Hur föddes idén med WAWA?

WAWA har funnits sedan 2016.  Jag ville hitta hållbara kläder till min son som då var tre år. Jag ville att kläderna skulle vara lika hållbara som kläderna han hade när han var baby. Jag ville också ha kläder med en enkel design. Det var inte lätt att hitta! Antingen fanns det plagg i hållbar bomull där färgningen och printsen var gjorda på ett konventionellt och icke-hållbart sätt. Mitt andra val var plagg i färgen beige eller plagg i ull. Mycket har hänt sedan dess och nu finns det många märken som är hållbara vilket är toppen! Med inspiration från nordiska mode-varumärken ville jag göra moderna och minimalistiska plagg för barn utan att få dom att se ut som vuxna.

WAWA betyder barn och är del av mitt namn: Wawawara. WAWA betyder stjärnbarn på Ayamara – ett språk som talas i Bolivia och Peru.

Berätta om loggan!

Jag har aldrig gillat loggor men jag älskar jag vår logga. Skälet till att jag satte den i nacken på plaggen var att jag inte ville att den skulle vara för synlig men samtidigt så var det viktigt att ha en symbol som barn kan känna igen. Barn skojar om att dom har ett öga i nacken och kan se allt. För oss är ögat symbol för att se detaljer och för nyfikenhet.

Beskriv hur det var när du kom på att det här är vad jag ska göra?

Jag har en bakgrund av att ha jobbat med hållbarhet inom mode, mer specifikt hur danska och andra nordiska varumärken kan vara i framkant med hållbarhet. Med denna erfarenhet och med erfarenhet av produktion av varumärken som Won Hundered så visste jag vad jag ville ge WAWA. Jag hade inte jobbat med design och sourcing på egen hand men jag tänkte att det måste väl bara vara att fråga alla du känner och alla som jag ännu inte känner och det är väldigt kännetecknade för hur jag jobbar.

Vilka är det som jobbar med WAWA?

Vi är tre ägare där två av oss är operationella. Det är jag Warawara Wawa Johanna Topooco som gör allt mer eller mindre. Allt från design till inköp och upphandling, distribution och administration.

Stine Erlang Sloth är Art Director och Mikkel Borg Bjergsø, grundare av bryggeriet Mikkeller. Mikkel är en partner som har trott på oss sedan vi träffades. Han har varit en fantastisk support och har låtit oss använda oss av hans nätverk och kreativitet.

Var hittar ni inspiration?

Den unga generationens nyfikenhet på livet är vår största inspirationskälla när det kommer till att designa hållbara produkter. Vår färgpalett är bred, vi gör plats för alla nyanser men följer såklart utvecklingen i modet för man och kvinna. WAWAs handgjorda akvarell-prints har blivit utmärkande för oss. Vi tycker om att göra trycken stora och grafiska och låta fantasin styra.

Beskriv WAWAs arbete med hållbarhet?

Hos WAWA är det viktigt att designa produkter som kommer att hålla länge både i stil och design. Vi använder en produktionsprocess som tar hänsyn både till miljö, anställda och till våra kunder.  Allt börjar i designfasen och fortsätter fram till det färdiga plagg. Vi vet att våra materialval har en signifikant social och miljömässig påverkan.  Hos WAWA väljer vi hållbara material som förlänger livstiden på våra produkter. Med hållbara material menar vi material som är icke-konventionella och har en lägre påverkan på både miljö och på människors hälsa än konventionella material. Mer än 95% av vår produktion utgörs av hållbar bomull som är färgat eller har tryck utan medel som innehåller hälsovådliga kemikalier. Vi jobbar enbart med GOTS-certifierade samarbetspartners.

Vem är den typiska WAWA-kunden?

Den typiska WAWA-kunden är intresserad av design och hållbara produkter till barn. Det är också en person som vill ha mer hälsosamma och ansvarstagande produkter till sina barn och som bryr sig om tidlös design och gillar unisex.

Hur ser ditt arbetsbord ut?

Mitt skrivbord är högst ordinärt. Vi har arbetar på Mikkellers huvudkontor så våra kläder blir snabbt förflyttade för att göra plats för mer öl. Haha! Nu skojar jag bara! Men för att vara ett kreativt varumärke så är vår arbetsplats minimalistisk. Två gånger om året när jag ritar nya kollektioner så tycker folk på kontoret att jag är barnslig med mina vattenfärger. Därför tar jag mina pennor och färger hem till fönstret i mitt vardagsrum. Det var i fönstret hemma som jag ritade WAWAs första plagg. Jag älskar att sitta och rita i fönstret!

Vilka är dina favoriter från kollektionen?

Mina favoriter från vårens och sommarens kollektion är plaggen i den ljusrosa och gröna färgen. Det känns så fräscht!  The Stone och WAMA-printet är två av mina favorit-prints.

Beskriv WAWA med tre ord!

Då säger jag hållbarhet, nyfikenhet och enkelhet.

Tack Johanna!

Warawara Wawa Johanna Topooco

Gör: Grundare och CEO
Familj: man och två pojkar som heter Valter och George
Instagram: @wawa_cph och @topooco