Familjeliv.se har gjort en stor undersökning om den svenska mammans vanor 2010. Självklart var det våra shoppingvanor som gjorde mig mest nyfiken att höra om. Stämmer ens ”fördomar” om att det oftast är mamman som handlar mat? Att mamman är den som handlar kläder till barnen? Om vi ska tro de 9000 mammor som varit med i undersökningen så verkar det nog vara så. I alla fall när det gäller maten där 70% anser att det är dom själva, mammorna alltså, som tar initiativ till att handla veckans vanliga inköp (fast bara 5% på nätet). Att lägga till är förstås att papporna inte fått medverka i undersökningen.. men man får väl hoppas att de flesta var ärliga i sina svar!

Den mest spännande delen var förstås när det gäller shopping av just barnkläder. Och det ligger allra högst upp på listan! Barnkläder och sen böcker är det man som mamma helst handlar på nätet. 36% av dom medverkande handlade barnkläder på nätet senaste månaden, och lägger man dessutom till barnskor så summeras det upp till 47%! Underbart tycker jag då siffran faktiskt är ännu högre än jag trodde. Men så är ju e-handel av barnkläder också på ordentlig uppgång. Det är mycket som händer på den här fortfarande omogna marknaden och jag tror att många hellre köper barnkläder än kläder till sig själva på nätet eftersom det känns lättare att pricka rätt. Men det sistnämnda är min egna analys förstås.

31% av mammorna Online-shoppade kläder eller skor till sig själva senaste månaden. Logiskt att det är lägre också då vi vuxna faktiskt (förhoppningsvis) inte växer ur våra plagg på några fjuttiga månader. Så länge vi inte växer drastiskt som jag just nu. Iallafall kulan på magen. Intressant tycker jag!