Koolabah är märket som klär små trendsättare från 3 månader till 6 år i kläder med attityd, som inte sätter etiketter på eller kategoriserar barnen. Inspiration hämtats från såväl den skandinaviska som den japanska kulturen och blandats med fingertoppskänsla ihop med element från 80-talet. Plaggen är unisex, och osar av attityd, lekfullhet och individualitet. Det göteborgsbaserade märket vill inte bara tillverka kläder som är trevliga att titta på, utan har även fokus på plaggens funktionalitet och ergonomi, och som de lyckas! Vi ville veta mer om hemligheterna bakom märket genom att möta designern bakom märket som träffar rätt på alla punkter!

Hur föddes idén med Koolabah?

– Idén till Koolabah föddes när jag fortfarande bodde i Portugal. Jag hade precis fått min son Viggo och märkte att utbudet av barnkläder främst bestod av tämligen traditionella och könsstereotypa kläder. Jag kände att där fanns en lucka för ett märke som Koolabah att komma in som ett intressant alternativ. Jag ville visa att det var möjligt att skapa intressanta och könsneutrala kläder för barn som inte märker eller katalogiserar dem men som ger dem en chans att uttrycka sin individualitet.

Vilka är Koolabah?

– Grundare och designer Nina Wolf och Brand Manager Mikaela Dahl.

Var hittar ni er inspiration?

-Inspiration hämtas från både Skandinavisk och Japansk kultur och är gärna uppblandad med element från 80-talet. Signaturen i vårt formspråk är den avskalade designen och våra karakteristiska prints som ger kläderna sin unicitet. Koolabah presenterar trendskapande barnmode med edge. och tar varje säsong fram nya intressanta styles för att utmana oss själva men även våra samarbetspartners och kunder. Även om många modeller är genomgående försöker vi att aldrig stagnera

Hur arbetar ni med produktion och hållbarhet?

-Större delen av vår produktion görs i Europa. På så vis känner vi att vi kan säkerställa produktionens kvalité och finnas nära till hands för våra samarbetspartners som tar fram våra produkter. Vi strävar att ta fram produkter med minsta möjliga miljöpåverkan och det är viktigt för oss att hela produktionsprocessen belastar miljön på minsta tänkbara sätt. Merparten av våra kläder är därför framställda av 100% ekologiska material.En annan viktigt aspekt för oss är givetvis att arbetsförhållandena i de fabriker vi samarbetar ska vara av högsta standard.

Vem är den typiska Koolabah bäraren?

-En liten trendsättare med attityd.

Vad gillar du/ni mest med att designa barnkläder?

-Friheten och lekfulheten som inte finns inom vuxenmodet på samma sätt.

Hur ser ditt arbetsbord ut?

-Kan verka stökigt för andra men det finns en logik i det hela.

Hur ser er arbetsprocess ut?

-Ofta blir jag inspirerad av något som jag sett eller hört under årets gång.  Det kan vara utställningar, musik, en resa jag har gjort eller dylikt. När jag väl har valt ett tema till en kollektion samlar jag på all information jag kommer över om det valda temat och gör någon form av mood board som jag använder som utgångspunkt för framtagandet av våra mönster och kollektion. När jag sedan har en någorlunda idé på vad kollektionen ska innehålla börjar framtagandet av prototyper tillsammans med våra leverantörspartners.

Vårens nyckelplagg?

-Jag skulle säga att alla våra Loco print plagg fungerar som nyckelplagg för SS16 kollektionen.

Detta print är en hyllning till dem som vågat utmana den traditionella och många gånger elitistiska konsten och på så sätt skapat en konst för alla. Kollektionen presenterar även en liten hyllning till artister som Jeff Koons och hans ballonghundar men även till Ben Frost och dennes mer kontroversiella kalejdoskop pop art målningar. Meningen är att kollektionen ska var full med humor men viktigast av allt, vi vill att den ska vara en påminnelse om att man inte ska ta sig själv på för stort allvar.

Beskriv Koolabah med tre ord?

-Humor

-Attityd

-Trend

Vad gör er glada?

-Glass och djur

Nina Wolf
Designer på Koolabah

Familj: Sambon Pedro, Viggo 8år, Alva 5år och en tredje i magen. Hunden Valter, Katterna Vendela och Britt-Marie
Instagram: @koolabahkids

Andra blogginlägg från Möt Designern:

Möt Designern: Johanna på WAWA

Denna vecka säger vi hej till ett nytt varumärke, danska WAWA. Vårt första möte med WAWA blir vår-och sommarkollektionen Eye Sea. Vi har pratat med Johanna som har grundat WAWA och frågat hur märket kom till, varför är loggan ett öga, hur märket jobbar med hållbarhet och vilka hennes favoriter från nya kollektionen är. Välkomna till Babyshop-familjen WAWA!

Möt två designers: Blaou

Vi har nya kompisar! En svenskt barnmärke som heter Blaou. Vi tycker precis som Blaou att det ska vara roligt och härligt med kläder och ville lära känna kvinnorna bakom. Välkomna till Babyshop-familjen Blaou!

Möt Designern: Johanna på Petite Olivia

Låt oss presentera Johanna Engberg — grundare av Petite Olivia som säljer färgglada och stilfulla rosetter för barn. Hon driver även Mini-me podden och brinner för barnkläder och mode.