Att tillverka hållbara plagg som samtidigt håller högsta modegrad är inte helt lätt. Det svenska märket One We Like är ett att få märken på marknaden, som kommit att bli experter på att bemästra den balansakten med bravur.

Hållbarhetsarbetet hos One We Like, handlar inte bara om att välja ekologiska material som är snälla mot hud och natur, utan även om att designa kläder som inte har något ”bäst-före-datum”, och som i sin tidlöshet kan användas år efter år, säsong efter säsong, och ärvas syskon eller vänner emellan. Med plagg tillskurna i klassiska, rena linjer, accompanjerade av tryck som likt konstverk väcker intresse varje gång man lägger ögonen på dem, lyckas man träffsäkert pricka in den rätta modefaktorn som dessutom håller kollektion efter kollektion. Vi ville självklart veta mer, och bestämde oss för att prata med den begåvade kvinnan bakom mästerverken, Vicke Springfeldt.

Hur föddes idén med One We Like?  Efter att ha drivit en framgångsrik barnklädesagentur i flera år började jag och min dåvarande partner/kollega fundera på ett eget varumärke. Där föddes iden om att skapa ett varumärke där enkla tidlösa modeller utgör basen. Tanken är att kunden kan hitta som favoritmodell som återkommer men att säsong efter säsong men känslan i plagget förändras med materialet, färgval och illustrationer.

 

Hur kändes det första gången du insåg att ”det här är vad jag ska göra”? 

Hm, vet inte om jag har fått en sådan insikt än. Tänker att jag även ska bli författare, kriminaltekniker och professionell surfare någon gång snart, ha ha.

 

Vem/vilka är One We Like? Det är jag! Men min man är med som kreativ rådgivare och så har jag en duktig konsult som hjälper mig med produktionen.

 

Var hittar du er inspiration? Överallt. Det kan vara en svag rosafärgad himmel, ett modereportage i en tidning, någon leksak som barnen leker extra mycket med just då eller en konstutställning som jag lyckats komma iväg på.

 

Berätta om ert senaste samarbete? Vårt senaste samarbete är ”Prints” tillsammans med Acne JR som skapar tidlösa, lekfulla saker till barn (och deras föräldrar). Acne JR kommer ur det kreativa kollektivet Acne. Det har varit fantastisk kul att få jobba tillsammans med dem och att se deras uttryck komma till liv på plaggen.

 

Hur kommer det sig att det blev just Acne JR? Min man som är grundare och Creative Director på reklambyrån inom Acne känner och har jobbat ihop med Acne JR:s grundare Mats Johansson och tyckte att våra koncept skulle passa ihop! Vi har båda en ganska mogen approach till barnens perspektiv. Fantasi och lekfullhet men ändå smakfullt.

 

Hur arbetar ni med produktion och hållbarhet? Vi försöker att tänka på miljön i alla aspekter inom företaget. Vi använder oss av ekologisk bomull och även spilltyger, dvs tyger som har blivit över från annan produktion och som om de inte används kommer kasseras även om det inte är något fel på dem. Vi skulle älska att producera i Sverige men än så länge finns det ingen möjlighet till det så istället har vi valt en liten fabrik i Turkiet där vi kan ha nära kontakt med de som jobbar där och vet att arbetsmiljön och villkoren är schyssta. Sedan är det viktigt för oss att plaggen är hållbara, att de går att tvätta om och om igen och att de kan ärvas vidare till familj och vänner. Ett plagg ska tålas att användas i flera säsonger och kunna gå i arv – då blir miljöpåverkan mindre och kan göra verklig skillnad jämfört med billiga slit-och släng produkter.

Vem är den typiska One We Like bäraren? Barn som gillar mjuka och sköna plagg i lugnare färger med fina illustrationer. De som inspireras av våra tryck!

 

Vad hoppas du kunna väcka för tankar/känslor hos One We Like-kunden? Åh, det här plagget vill jag aldrig ta av mig! Jag känner mig ostoppbar!

 

Vad gillar du mest med att designa barnkläder? Många säger att det är friare än när man designar till vuxna, men vet inte riktigt om jag håller med om det. Barn skulle tex aldrig sätta på sig ett obekvämt plagg som satt för tight eller var stickigt. Vi vuxna sätter gladeligen på oss tighta jeans som skär in midjan om se är snygga. Barn mycket mer direkta, om de inte gillar ett plagg säger de det och vägrar att sätta på sig det oavsett vad föräldrarna säger. Så det är utmaning att göra plagg som barn gillar och som föräldrarna gillar att barnen har på sig.

Jag gillar känslan att inspirera, att kittla fantasin och injuta lite självförtroende i barnen. Inte bara klä upp dom som mini-me’s i små versioner av vuxenplagg. Barn ska få vara barn.

 

Hur ser ditt arbetsbord ut? Ha, ha, det är jätterörigt. Kreativt kaos kallar jag det.

 

Hur ser din arbetsprocess ut? Ofta har jag en idé om ungefär hur jag vill att en kollektion ska se ut. Och ofta ser den inte alls ut så när den väl är klar. Eftersom jag jobbar med flera olika illustratörer så får jag mycket input från dem under resans gång och jag får ny inspiration. Det är en ständigt pågående process med alla inblandade och en otroligt rolig process.

 

Vårens nyckelplagg? Alltid sweatshirten. Älskar detta plagg. Du kan dressa upp den med partykjolen eller en skjorta under till fest eller ha den till ett par jeans till förskolan och skolan. Funkar lika bra under en jacka som en jacka. Lika snyggt på stora som små. Det perfekta plagget helt enkelt!

 

Beskriv One We Like med tre ord?  Tidlöst, hållbart och lekfullt

 

Vad gör dig glada? Min familj, sol och torr brittisk humor

 

Vilken fråga har vi inte ställt som du tycker att vi glömt att ställa? Och vad är svaret på den/dem?

 

Vad önskar du dig mest av allt just nu? Sommar och en assistent.

Vicky Springfeldt

Grundare och Creative Director One We Like
Familj: Man och tre barn, 11, 9 och 5 år
Instagram: @onewelike

Andra blogginlägg från Möt Designern:

Möt Designern: Johanna på WAWA

Denna vecka säger vi hej till ett nytt varumärke, danska WAWA. Vårt första möte med WAWA blir vår-och sommarkollektionen Eye Sea. Vi har pratat med Johanna som har grundat WAWA och frågat hur märket kom till, varför är loggan ett öga, hur märket jobbar med hållbarhet och vilka hennes favoriter från nya kollektionen är. Välkomna till Babyshop-familjen WAWA!

Möt två designers: Blaou

Vi har nya kompisar! En svenskt barnmärke som heter Blaou. Vi tycker precis som Blaou att det ska vara roligt och härligt med kläder och ville lära känna kvinnorna bakom. Välkomna till Babyshop-familjen Blaou!

Möt Designern: Johanna på Petite Olivia

Låt oss presentera Johanna Engberg — grundare av Petite Olivia som säljer färgglada och stilfulla rosetter för barn. Hon driver även Mini-me podden och brinner för barnkläder och mode.