Förstklassigt för minstingarna! STOKKE är det klassiska norska varumärket som producerar kvalitetsprodukter som är utformade för att främja barns utveckling och stärka banden mellan föräldrar och barn. Byggd för äventyr, har de med sin STOKKE Trailz tagit världen med storm. Vagnen som tar dig vart du än vill åka – under alla årstider och i alla terräng. Liksom alla STOKKE barnvagnar främjar STOKKE Trailz sambandet mellan förälder och barn. Vi var nyfikna på att höra mer om tankarna bakom den populär barnvagnen och tog oss en pratstund med STOKKEs duktiga chef för innovation och design: Hilde Angelfoss

Beskriv tankarna kring STOKKE Trailz? Vårt mål var att tillverka en klassisk barnvagn av god kvalitet och design, som passar den skandinaviska livsstilen. Vi ville att vagnen skulle ha en stor och rymlig liggdel som skyddar barnet under de skiftande årstiderna, och en bekväm, ergonomisk sittdel som passar för det växande barnet.  Dessutom ville vi att chassit skulle vara både lättskött och robust, redo för alla de utmaningar som den skandinaviska terrängen kräver.

Hur föddes idén med STOKKE Trailz? Vi hade haft stora framgångar med våra barnvagnar utanför Norden (med en exportsiffra på 97%…), och ville ge de skandinaviska föräldrarna en vagn som var specialanpassad efter deras behov..

Vilka är STOKKE? Vi är ett företag som kommit att bli ett av världens ledande märken inom barnprodukter och barninredning. Vårt viktigaste kärnvärde är att allt vi gör ska vara i barnets intresse. Barnen och deras behov är viktigast, oavsett i vilket av de 60 länder vi är återförsäljare i som de befinner sig i.

Var hittar ni er inspiration? Vår viktigste inspirationskälla är våra användare. Mötena med barn och föräldrar runt om i världen, att se hur de lever, ta del av deras kulturer, våra likheter och olikheter ger många intressanta perspektiv. Oavsett hur olika vi är, har vi alla gemensamt att vi vill göra det som är bäst för våra barn.

Hur påverkas ni av trender? Vår förhoppning är att våra produkter kan vara tidlösa, och att såväl kvalitet som design ska stå sig länge. Samtidigt är vi väldigt intresserade av trendiga färger, materalval och hållbarhet, och vill vara säkra på att våra produkters historia är noga utvald och genomförd.

Hur arbetar ni med produktion och hållbarhet? Våra produkter  genomgår flera grundliga tester i utvecklingsfasen för att säkra kvalitet och hållbarhet. Vi jobbar även kontinuerligt med att optimisera produktionsprocessen ur ett hållbarhetsperspektiv, och har specialteam som håller koll på att vi uppfyller alla kvalitetskrav vi satt.

Vem är den typiska STOKKE-kunden? Våra kunder kommer från hela världen, gemensamt för dem alla är att de önskar att deras barn får en så bra start i livet som möjligt. De är villiga att investera i produkter av hög kvalitet som varar länge.

Vad gillar ni mest med att designa barnvagnar och barnprodukter? Utmaningen! Att tillverka komplexa designprodukter som lever upp till tekniska specifikationer, säkerhet, bruksanvisningar, ergonomi, form och färg – samtidigt som det ska fungera som en helhet. Med andra ord en omfattande och utamande designprodukt som kräver tvärvetenskapligt tänkande. Kul!

Hur ser ert arbetsbord ut? Det är fullt med materialprover, färgprover, terndrapporter, försäljningsordrar och ritningar. Vi jobbar både med traditionella skisser och digitala, fysiska modeller och prototyper.

Hur ser er arbetsprocess ut? Idéutvekling, konceptutvekling, design och detaljfokus, tekniska specifikationer, produktionsförberedelser och lansering. Arbetet utgår alltid från användarna, eftersom det är deras behov som ska tilfredställas. Att lösa deras vardagsbekymmer är den bästa inspirationen till idéutveckling. Vi bygger modeller och prototyper och testar med både barn och föräldrar involverade för att säkerställa ett gott resultat.

Vad gör ni just nu? Utvecklar nya produkter för framtidens användare.

Har ni någon nyckelprodukt? Stokke Tripp Trapp och Stokke Xplory är utan tvekan våra huvudprodukter.

Beskriv STOKKE med tre ord? Närhet, design och hållbarhet.

Vad gör er glada? Att se glada familjer med våra produkter. Att arbeta tillsammans med duktiga kollegor som brinner för att ta fram bra säkra lösningar.

J.  Vegard Fjelland, Hans-Cato Slotterøy, Anders August Kittilsen og Hilde Angelfoss från STOKKE & Eivind Halseth og Oskar Johansen från Permafrost Design

Designteamet bakom STOKKE Trailz
Familj: Ja, tillsammans har vi 8 (snart 9 ) barn, från 0-20 år och jobbar tillsammans i ”STOKKE-familjen”
Instagram: @stokkebaby

 

Andra blogginlägg från Möt Designern:

Möt Designern: Johanna på WAWA

Denna vecka säger vi hej till ett nytt varumärke, danska WAWA. Vårt första möte med WAWA blir vår-och sommarkollektionen Eye Sea. Vi har pratat med Johanna som har grundat WAWA och frågat hur märket kom till, varför är loggan ett öga, hur märket jobbar med hållbarhet och vilka hennes favoriter från nya kollektionen är. Välkomna till Babyshop-familjen WAWA!

Möt två designers: Blaou

Vi har nya kompisar! En svenskt barnmärke som heter Blaou. Vi tycker precis som Blaou att det ska vara roligt och härligt med kläder och ville lära känna kvinnorna bakom. Välkomna till Babyshop-familjen Blaou!

Möt Designern: Johanna på Petite Olivia

Låt oss presentera Johanna Engberg — grundare av Petite Olivia som säljer färgglada och stilfulla rosetter för barn. Hon driver även Mini-me podden och brinner för barnkläder och mode.